Långhelg på landet, med tomater och vinbergssnäckor

Vi fick en extra dag ledigt i helgen då 1 maj inföll på en fredag. Det gör rätt mycket för återhämtningen. Det skulle bli en ostadig helg sa meteorologerna, men det blev bättre än väntat. Jag har ägnat helgen bl a åt att ta hand om mina plantor och flytta om dem till större krukor, de som började växa ur sina gamla.
     Jag har också inspekterat landen och rensat lite ogräs som kommit upp. Jag gjorde en hemsk iakttagelse i lördags morse när jag gick på vår grusväg bort till brevlådan för att hämta tidningarna; vinbergssnäckorna är här. Och det finns massor av dem! Längs vägkanten kunde jag se invasionen. Och visst, de finns i trädgården också! Jag kommer få vakta mina plantor när de väl ska sättas ut. De verkar dessutom vara fler i år. Enligt maken  anses de vara en delikatess i Frankrike. Synd att inte vi har den traditionen...
     I helgen har tomaterna fått vara ute länge, länge allt för att humlor och bin ska få chansen att pollinera. Några av plantorna har haft besök då man redan nu kan se små små tomatämnen i klasarna! Hoppas det blir varmt snart så jag får plantera ut. (Och hoppas någon snigel-ätare hittar ut hit till vår by...)
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

asaforsberg.blogg.se

Att ta bilder på djur och natur och dokumentera min vardag är något som du kommer få se på min blogg. Jag gillar också att odla grönsaker, något som jag börjat med i liten skala för något år sedan till att idag odla rätt många olika grönsaker. Det har blivit en riktig hobby. 🍅🌶🥕🥒

RSS 2.0