Trägen vinner.

Och så hade vi fyra nya små kycklingar! Igår när jag höll på att släppa ut våra höns reagerade min man på att en höna redan var ute. När han närmar sig hönan ser han två små gula kycklingar hos henne. Precis när han ska till att hjälpa hennes telingar in i hönshuset, ser han ytterligare två små svarta. Så han lämnar tillbaka de gula och låter hönan ta över. 
     Vi har de senaste veckorna märkt att det har blivit färre ägg i redena och börjat misstänka att de lägger sina ägg ute någonstans... Maken har också flera gånger fått plocka bort ägg från en av hönorna då hon velat lägga sig att ruva. Vi har efter de sju som föddes i påskas tillräckligt med höns, tyckte vi, men inte hon. Därför har vi nu alltså ytterigare fyra! 
  En höna ruvar i 21 dagar, så vi inser snabbt vilken prestation hon gjort, hon har ruvat i det fria, i skydd av högt gräs, utan att bli tagen av räven! Hon är verkligen en målmedveten höna och en värdig kyckling-mamma.
     Nu har hon självmant lotsat sina små kycklingar in i hönshuset, till de andra, så där har vi från och med igår den nya lilla familjen!
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

asaforsberg.blogg.se

Att ta bilder på djur och natur och dokumentera min vardag är något som du kommer få se på min blogg. Jag gillar också att odla grönsaker, något som jag börjat med i liten skala för något år sedan till att idag odla rätt många olika grönsaker. Det har blivit en riktig hobby. 🍅🌶🥕🥒

RSS 2.0