I det enkla bor det vackra.

De senaste dagarna har jag hållit extra koll på min broccoli. De första två buketterna, en på var planta, börjar bli klara nu. Idag skördade jag min allra första, uppdriven från frö tidigt i våras. Det var med stolthet jag betraktade den. Kände lite sorg över att den ena plantan nu var "tömd", men upptäckte, när jag tittade efter, att fyra nya små buketter fanns under den jag just skurit bort! Broccolin fick bli en av ingredienserna i dagens lunch. Aldrig har broccoli smakat så bra! 
     Det är faktiskt extra roligt att laga mat med egenodlade råvaror, tycker både jag och döttrarna. De hämtar tomater och basilika och lök av olika slag. Zucchini är också mycket populär, dock inte hos maken... Det ger en skön känsla att veta att mycket av det vi nu har förmånen att äta är "äkta" ekologiskt odlat!
      I helgen tog maken och jag oss äntligen tid att åka ut i blåbärsskogen. Alla pratar ju om vilket blåbärsår det är i år och vi brukar plocka lite varje år. Det blev några liter. Idag använde jag mina och gjorde blåbärspaj. Det är sommar det! Med smuldeg och vaniljsås. Den var väldigt uppskattad! 
Så stolt över min broccoli! 😊
 
Blivande grönkålschips.
Caprese à la Anna, med egna tomater och basilika.
I blåbärsskogen.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

asaforsberg.blogg.se

Att ta bilder på djur och natur och dokumentera min vardag är något som du kommer få se på min blogg. Jag gillar också att odla grönsaker, något som jag börjat med i liten skala för något år sedan till att idag odla rätt många olika grönsaker. Det har blivit en riktig hobby. 🍅🌶🥕🥒

RSS 2.0